Digipédia blog- #OKTATÁS

Teszt a lelke mindennek?

2016. január 19. - Bujáki Tibor

Blogunk Facebook csatornáján (facebook.com/blogdigipedia) került megosztásra egy angol nyelvű cikk a Teszt-hatásról. Röviden összefoglalva, arról szól, hogy nem elég csupán tanulni, azaz rögzíteni (köznyelvibb kifejezéssel élve magolni), hanem szükséges a tanultak előhívása is.

trinity_remote2_r2_c2.jpg

A kísérleti eredmények azt mutatták, hogy drasztikusan megnő az emlékek hosszútávú rögzülése azoknál, akik rendszeresen előhívták a tanultakat, például egy rövid teszt formájában. Ez még akkor is igaz, ha kevesebbszer olvasták el az adott szöveget (rögzítés). Sőt az sem volt szükséges, hogy a teszthez bármiféle visszacsatolás (feedback) kapcsolódjon, például osztályzás vagy értékelés formájában.

Hogy ezt a kognitív jelenséget hogyan használhatjuk fel az iskolai mindennapokban, az a Tovább gombra nyomva olvasható.

Nyilván mindannyian emlékszünk egyetemi vagy bármilyen tanulmányi időnkből arra, amikor súlyos könyvekkel és jegyzetekkel felszerelkezve, valamint lecsukódó szemekkel próbáltunk minél több tételt megtanulni. Persze mindenki kifejleszti sajátos módszerét a tanulandók rögzítésére. Én például egy adag tétel „megtanulása” után (azaz, hogy már elég sokszor elolvastam a jegyzeteket) mindig lejátszottam egy vizsga szimulációt, esetleg az élethűség kedvéért még a szobatársamat is megkértem arra, hogy játssza el a zord kérdező tanárt. Akkoriban tudattalanul is alkalmaztam a rögzítés-előhívás módszert.

Nos, tanórán nyilván szűkebbre vannak szabva a keretek, de azért van módunk a teszthatás aktivizálására. Én nagyon szívesen használok feleletválasztós (multiple choice) teszteket új anyagot feldolgozó órák végén, nem osztályzattal értékelve, hanem csupán a teszt kedvéért. És hogy a diákok is nagyobb kedvvel vegyenek ebben részt, előszeretettel használok szavazórendszeres teszteket a papír helyett. A szavazórendszerekről jót és rosszat is lehet mondani (pl. elég drágák és sok iskola nem rendelkezik vele). Nálunk Optivote szavazórendszer van, aminél sokkal modernebbek is léteznek (csak keressünk rá a student vagy classroom response system kifejezésre), de azért ez is megteszi.

Lényege, hogy névre dedikált szavazóeszköze van minden tanulónak, így egyszerű az eredményeket összesíteni, amelyek el is menthetőek, meg mindenféle szempontból elemezhetőek is. A legfontosabb azonban, hogy a tesztet magunk készíthetjük el, az adott óra anyagát felhasználva. A papíralapú teszttel szemben nagy előnye még, hogy a diákok számára sokkal érdekesebbnek tűnik és szívesebben vesznek benne részt, mint egy húsz kérdésből álló tesztlap kitöltésében. Ráadásul nem csak szöveg, hanem kép-, film- és audio-alapú kérdések és válaszok is megalkothatóak a szavazórendszeres szoftverrel. Ja, és nem kell fénymásolni és javítani.

Persze a szavazórendszer számonkérésre is használható, illetve gyakran előkerülhet kvízjátékok alkalmával is.

A Teszt-hatásról a hivatkozott angol nyelvű megosztás itt van, de ide kattintva egy magyar nyelvű cikk is olvasható a témáról.

Jó tesztelést!

(A borítókép innen származik)

A bejegyzés trackback címe:

https://digipedia.blog.hu/api/trackback/id/tr608283976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.