Digipédia blog- #OKTATÁS

Interaktív tábla kurzus

2016. január 16. - Bujáki Tibor

Interaktív tábla kurzus

 

Ezt a tizenkét részes videosorozatot egy TÁMOP program keretén belül hoztuk létre. A cél az aktív tábla használatának laikusok számára is érthető, nagyon didaktikus és lépésről-lépésre történő bemutatása a kezdetektől a legfontosabb funkciókon át egészen egy nyelvóra tananyagának és gyakorló feladatainak az összeállításáig.

Fontos leszögeznünk, hogy az interaktív tábla alapvetően frontális óravezetésre ad lehetőséget. Az interaktív jelző talán félrevezető is kicsit, jómagam inkább aktív táblaként emlegetem ezt az eszközt.

A másik gyakorta tapasztalt félreértés, hogy a tábla aktív, azaz majd pár gomb lenyomása után szépen lezajlik az óra. Nos, a tábla nem ilyen értelemben aktív, hanem, mint remélhetőleg az alábbiakból is majd kiderül, sok olyan tevékenység megvalósítható vele, amit régebben külön eszközökkel érhettünk csak el (írásvetítő, diavetítő, videomagnó, hi-fi berendezés, szemléltető tablók, színes kréták, hatalmas matekórai körzők és vonalzók stb.).

Az aktív tábla használatát két fő részre kell bontani, hogy megérthessük a hasznosságát. Az egyik, hogy tanórán hagyományos tábla helyetti felületként írásra használjuk, esetleg spontán ötlettől vezérelve megjelenítünk néhány képtalálatot a netről. Már csak ezért is megéri használni, hiszen a mindent beterítő krétaport elfelejthetjük, mi több az óra jegyzeteit el is menthetjük.

Ám a másik része a használatnak az, ami talán még fontosabb az elsőnél is. Az otthoni gépre telepített táblaprogram segítségével elkészíthetjük egy komplett tanóra (sőt: tananyagrész, tanév, képzési forma szisztematikusan felépített) tananyagát és gyakorló feladatait. Ehhez persze idő és energia kell. Cserébe nem kell oldalakat fénymásolni, ollózni, ragasztani, netán (horribile dictu) fóliára írni vagy kazettákat és magnót cipelni.

Zárszóként talán fontos: a nagy hevületben ne próbáljunk mindent digitálisan megoldani. Ahol jobb a klasszikus módszer, vagy szemléltetés ott nem  kell erőltetni a dolgot. Mondjuk gyurmázni biztos nem hasznosabb és élvezetesebb online, bár lefogadom, hogy írtak már ilyen alkalmazást.

 

01. Minden kezdet nehéz

 Tényleg a legnehezebb dolgok egyike az elszánás, hogy valami újba fogjunk. Az alábbi kisfilmben az interaktív táblát a maga fizikai valójában mutatjuk be, illetve hát, azt a kis lépést az emberiségnek, ahogyan a táblát bekapcsolhatjuk, illetve kezelhetjük. Néhány fontosabb technikai információ is elhangzik a filmben az esetlegesen fellépő hibák elhárítására. A filmben Promethean ActivBoard típusú tábla látható, ám a táblák fő működési elve azért nagyjából megegyezik. Az biztos, hogy projektorra és USB kapcsolatra szükségünk lesz.

 

02. Az első lépések

 Ebben a videóban az ActivInspire program használatának első lépéseit mutatjuk be és megismerkedünk néhány alapvető fogalommal a táblaszoftverek terén.

 

03. Radír, vonalak, színek

A cím magáért beszél, további mélységeit ismerhetjük meg a tábla lehetőségeinek.

 

04. Szövegbevitel és formázás

A szövegbeviteli és formázási lehetőségeket mutatjuk be az alábbi filmben.

 

05. Kép és szöveg bevitele és formázása

A szövegformázás lehetőségein túl természetesen a képek alakításával is foglalkoznunk kell, az elengedhetetlen vizualitás előtt főt hajtva.

 

06. Alakzatok

A táblaszoftver számtalan nem szabadkézi alakzat létrehozására is lehetőséget nyújt, aminek főként tananyag készítésekor vehetjük hasznát.

 

07. Térkép és vaktérkép készítése

Fontos dolog, hogy tudjunk térképet megjeleníteni, netán vaktérképes feladatokat készíteni.

 

08. Képek manipulálása

További képmanipulálási lehetőségeket ismerünk meg, hogy még jobb térképeket hozhassunk létre.

09. Objektumok zárolása

Bizonyos objektumokat zárolhatunk, ami azt jelenti, hogy nem lehet őket kattintással befolyásolni. Például biztos szomorúan vennénk, ha a diákok pár laza mozdulattal kuszálnák össze véres verejtékkel létrehozott órai feladatainkat. De nem kell, mert itt van nekünk a Zárolás!

 

10. Dokumentumok importálása

A szövegbeviteli panelon keresztül korlátosak a beviteli lehetőségek. Ebben a filmben megtudhatjuk, hogyan jelenítsünk meg nagyobb lélegzetű pdf állományokat (pl. érettségi írásbeli feladatsorok) vagy Word és PowerPoint állományokat.

 

11. Multimédia és képletszerkesztő

Ebbe a filmbe két téma zsúfolódott össze. Hogyan építsünk be multimédiás anyagokat az órai flipchartba  (hang,mozgókép - gif/film), illetve mat-fiz. szakosok hogyan hozhatják létre bonyolult rendszerű alsó-felső indexeiket és egyéb sokak számára elrettentő jelöléseiket és képleteiket.

 

 

12. Egy nyelvóra tananyaga/További eszközök

Végezetül egy nyelvóra tananyagának elkészítési folyamatát láthatjuk, majd szó esik néhény további hasznos eszközről.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://digipedia.blog.hu/api/trackback/id/tr238277570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.