Sokat beszélünk és hallunk az IKT eszközök integrációjáról az oktatásban, de kézzelfogható és használható gyakorlati példákkal már ritkábban találkozunk. Az alább bemutatott animált szótár ötlete olyan példa lehet, ami segíthet a digitális eszközök helyének és szerepének megtalálásában.
Hiszen nem az lenne a cél, hogy „csakazértis” beleerőltessünk egy IKT eszközt az órába, mert az trendi, hanem hogy az természetesen és célszerűen támogassa munkánkat.
Nos, az alábbi ötlettel a tananyag mellett egy csomó tantárgyközi ismeretet is kihasználhatunk, és még a diákok eszközhasználati és digitális kompetenciáit is bővíthetjük.
Animált szótárunkhoz jó ötlet a Padlet webes alkalmazást használni, ami tulajdonképpen nem más, mint egy digitális hirdetőfal „tacepao” jelleggel, amin (a link ismeretében) bárki közzétehet tartalmakat. Ha regisztráltunk az oldalon, létrehozhatjuk saját padletünket, aminek a címét elküldjük diákjainknak, akik aztán feltölthetik szövegeiket és saját gif animációikat a padletre. A Padlet beállítás menüjében érdemes megadni, hogy a látogatók ne csak megtekinthessék, hanem szerkeszthessék is a lapot.
Azt, hogy a diákok otthonról készítsék –e el és töltsék fel a tartalmaikat, vagy órai keretek között, azt a helyi lehetőségekhez és viszonyokhoz mérten magunknak kell eldöntenünk.
A gif animáció eredetileg több fázisképből összefűzött mozgókép, de már videóból is egyszerűen készíthetünk ilyet, akár online alkalmazásokkal is, például itt, vagy itt. Nyilván mindenki találkozott már ilyen animációval, mert az utóbbi időben robbanásszerűen terjedt el, főleg miután már a Facebook is támogatja a gifek feltöltését.
A borítóképen példaként szereplő animált szótár linkje itt található, ha jobban szemügyre szeretnénk venni.
Az animált szótár készítése remek eszköz lehet arra, hogy a diákok az adott tananyag szókincse mellett szinte észrevétlenül sajátítsák el a tematikus keresést, a gif animáció készítést, valamint egy kollaboráció alapú tartalommegosztó alkalmazás használatát.